Ta strona używa plików cookie w celach statystycznych oraz opcjonalnie do wyświetlania spersonalizowanych reklam. Kliknij zielony przycisk aby zamknąć ten komunikat:

Doczekaliśmy się! Mamy szybki Internet!

Doczekaliśmy się! Mamy szybki Internet!

Internet

Z przyjemnością informuję wszystkich mieszkańców Mielęcina, że od piątku 17. lutego 2012 r. dostępne są w naszej centrali nowe wolne porty umożliwiające uruchomienie usługi Neostrady dla wszystkich abonentów z szybkością do 20 Mb + cyfrowa TV + telefonia VoIP (FunPack). Można wybierać i wybrzydzać...

TP S.A. (późniejszy Orange) - ktoś ją kocha, czy nienawidzi, czy nawet jest mu obojętna, jedno musi przyznać - firma stanęła na wysokości zadania i najwyraźniej biorąc pod rozwagę oczekiwania mieszkańców Mielęcina podjęła jedyną słuszną decyzję, na którą ja sam czekałem około 2,5 roku: instalacja dodatkowych portów w centrali.

Podejrzewam, że sprzęt został zamontowany około środy, 15. lutego, ponieważ w czwartek dostałem pierwszy telefon z informacją o uruchomieniu usługi (aktywacji ADSL, czyli mówiąc po ludzku - włączeniu sygnału Internetu). Parę minut później podłączyłem stary router, by sprawdzić, czy rzeczywiście ADSL działa.
Kontrolka jak zawsze migała powoli, co oznacza brak sygnału. Wiem z doświadczenia, że czasem synchronizacja (dobór właściwych parametrów pracy routera umożliwiających komunikację z centralą) trwa kilkadziesiąt sekund, toteż czekałem... Przy trzeciej próbie - szok i niedowierzanie - jest ADSL!!! Czym prędzej pomknąłem do komputera, zrobiłem prowizoryczną instalację i korzystając z nie wykasowanych z pamięci routera danych dostępowych jednego z moich klientów przeszedłem do testów. Wszystko działało jak w szwajcarskim zegarku, jedynie testy prędkości wypadły kiepsko, bowiem szybkość pobierania oscylowała wokół 50% możliwości łącza, tj. w przypadku 2-megowego konta testowego dało się wycisnąć najwyżej 1 Mbit.

W piątek dostałem telefon od przedstawiciela TP S.A. - opowiedziałem czego oczekuję od swojego łącza, umówiliśmy się na poniedziałek na podpisanie umowy.
Jednak nim przedstawiciel dojechał, dostałem kolejny telefon - uprzejma pani z TP S.A. zapytała dlaczego jeszcze nie korzystam z Internetu, czy może mam jakiś problem z instalacją sprzętu, czy co... Okazało się, że przedstawiciel od razu wprowadził zamówienie do systemu i od razu wszystko zostało aktywowane, a ja nieświadomy niczego dalej cieszyłem się bezprzewodowym Nordiskiem.

Ponieważ prawdopodobnie jestem pierwszym i w tej chwili jedynym abonentem Neostrady 20 Mbit w Mielęcinie, poniżej prezentuję wyniki kilku testów łącza. Jak widać jego parametry i praktyczne osiągi są po prostu fantastyczne, rzadko spotykane nawet w dużych miastach. Oczywiście największe znaczenie ma tutaj odległość od centrali telefonicznej, jednakże Mielęcin nie jest obszarowo szczególnie rozległą wsią, toteż u każdego wyniki powinny być podobne.
I w związku z tym niestety mam bardzo złą wiadomość dla mieszkańców Wołowych Lasów - ponieważ wieś ta korzysta z naszej centrali, maksymalna szybkość łącza na jaką mogą liczyć to tylko 1 Mbit. Informacja ta została potwierdzona u przedstawiciela TP S.A.

Przejdźmy zatem do wyników testów. Pierwszy to zrzut ekranu z informacjami podawanymi przez router:

Status ADSL

Przeciętnego Kowalskiego interesuje najbardziej to, co zaznaczyłem: prędkość odbierania, tutaj aż 23 446 Kbps. Ktoś uważny może zapytać dlaczego nie 20 000, skoro ma być 20 Mb. Rozbieżność wynika z pomieszania przy przeliczaniu systemów binarnego i dziesiętnego - to, co widać na zrzucie marketingowcy nazywają 20 Mbit, co przy przeliczniku binarnym stosowanym od podstaw wynosi 23 446 Kbps, a dziesiętnym 20 Mbps.
Nie wnikając w szczegóły warto zaznaczyć, że szumy i tłumienie są na wyjątkowo niskim poziomie, co pozwala na uzyskanie w praktyce szybkości pobierania bliskich 100% możliwości łącza.
Przyznam, że kiedy rozmawiałem z przedstawicielem TP S.A. o tej szybkości zostawiłem sobie opcję zmiany umowy na wypadek, gdyby szum i tłumienie nie pozwalały osiągnąć w praktyce deklarowanych prędkości. Moje asekuracyjne podejście ostatecznie okazało się zbędne.

Małe porównanie - aktualnie BlueConnect w Mielęcinie to wciąż szybkość na poziomie 46 Kbps, czyli ponad 500 razy wolniej...

Kolejny test - pingi, ściąganie i wysyłanie - wykonany na stronie dostawcy usługi:

Speedtest TP

Tutaj mam 3 spostrzeżenia:

1. Ping (czas opóźnienia) - zdecydowanie zaniżony, prawdopodobnie routing pakietów jest sprawniejszy w przypadku zapytań wysyłanych do własnych serwerów. 
Może wyjaśnię najpierw co to jest ten ping. Otóż obrazowo mówiąc jest to czas, jaki upływa od momentu kliknięcia linku w przeglądarce do chwili rozpoczęcia wczytywania strony, do której ten link prowadzi. W przypadku zwykłego przeglądania Internetu nie ma on większego znaczenia. Ogromne znaczenie ma za to w dynamicznych grach on-line (np. Warcraft, Counter Strike, itp.), ponieważ ping to czas, jaki upływa od wciśnięcia klawisza czy przycisku myszy do chwili ujrzenia akcji na ekranie monitora, czyli od momentu strzelenia/zadania ciosu do jego wykonania w rzeczywistości.
Tutaj ping wygląda na zdecydowanie zaniżony ze względu na wyniki pozostałych testów, jakkolwiek takie osiągi nie są niemożliwe.

2. Pobieranie - wyszło nawet więcej, niż mam w umowie. O 10 Kbps, ale zawsze ;-)

3. Praktyczny przykład - ściąganie filmu o wielkości 650 MB (czyli typowego pirata Divx na 1 CD) potrwa przy tej prędkości niecałe 4,5 minuty.
Brzmi rewelacyjnie, ale w życiu nie jest aż tak różowo. Przy odrobinie szczęścia (duża liczba udostępniających) potrwa to 5 - 6 minut.

Następny test wykonany z użyciem prawdopodobnie najpopularniejszej aplikacji webowej na świecie:

 

Speedtest NET

Tutaj właściwie niewiele jest do skomentowania. Odpowiedź z serwera zlokalizowanego w Szczecinie dociera w 42 milisekundy. Wynik doskonały i bardziej realny od prezentowanego w pierwszym teście. Podobnie, jak w przypadku pobierania.

Następny test - wykonany z użyciem aplikacji popularnego i wiarygodnego czasopisma:

Speedtest Komputer Świat

Czyżbym znowu przekroczył maksymalną prędkość, tym razem o 9 Kbps? Heh... Ping też wygląda znakomicie i nie odstaje znacząco od wcześniej przeprowadzonego testu.
W każdym przypadku szybkość wysyłania jest identyczna i wynosi 0,97 Mbps. Wystarczy ona do zdecydowanej większości zastosowań w domu, zwłaszcza kiedy się pomyśli, że jest to więcej, niż prędkość pobierania większości rozwiązań bezprzewodowych dostępnych w Mielęcinie.

Podsumowując: gorąco polecam i zachęcam do zakupu usługi Neostrada w Mielęcinie. Od kilku dni usługa dostępna jest dla wszystkich - nie trzeba już czekać na zwolnienie się portów w wyniku rezygnacji któregoś z klientów TP S.A., bowiem zainstalowane zostały nowe porty w większej ilości. Nie oznacza to jednak, że wystarczy dla wszystkich... Czy trzeba się spieszyć? Niekoniecznie, ale zwlekania nie polecam. Ja sam będę teraz przez kilka miesięcy płacił 2 abonamenty za Internet (Nordisk i Neostrada), ale kabla z rąk już nie wypuszczę...

Jeżeli moje testy ciebie przekonują (a powinny, bo lepszego, szybszego Internetu w Mielęcinie nie ma na tę chwilę), możesz zadzwonić do konsultanta handlowego TP S.A. Łukasza Szostaka, którego polecam. Przyjedzie, wytłumaczy, pomoże i załatwi wszystko w jeden dzień, łącznie z umową. Wystarczy, że zadzwonisz do niego pod numer 508-384-226. Będzie mi miło, jeżeli wspomnisz przy rozmowie z Łukaszem, że polecił ci go klient z Kolejowej 2 :-)


Admin